maanantai 15. toukokuuta 2023

Häikäisevä Norjan rannikkoristeily Alumnien kanssa

Helsingin Yliopiston Alumniyhdistyksen matkat ovat koronan jälkeen käynnistyneet. Joulukuussa 2022 saimme tiedon, että Norjan rannikkoristeilylle Bergenista Kirkkoniemelle (Kirknes) lähdettäisiin huhtikuun 21. päivä 2023. Matka tuli loppuunvaratuksi muutamassa päivässä, mutta onneksi matkatoimisto sai järjestettyä tilaa toiselle ryhmälle. Laivayhtiönä on Havila Voyages ja laivana uusi Havila Capella.

Perjantai 21.4.2023

Tapaamme matkanjohtajamme Helsinki-Vantaan lentoasemalla ennen aamukahdeksaa eli vaihteeksi ihan sopivaan aikaan. Lennämme Tukholmaan, jossa meillä on mukavasti vaihtoaikaa. Jatkamme Bergeniin ja näemme lentokoneen ikkunasta hienoja vuonomaisemia.

Bergenissä tapaamme paikallisoppaamme ja nousemme bussin.

Teemme matkan ensimmäisen retken Fløyen vuorelle Fløibanen köysiradalla. Ylhäällä ihastelemme maisemia. Tapaamme myös matkalle lähteneen toisen ryhmän, joka on saapunut Bergeniin meidän jälkeemme. Jatkamme matkaa omana ryhmänämme.

Meille oli tarkoitus tarjota kanelipullat ja kahvit ylhäällä kahvilassa, mutta jostakin sekaannuksesta johtuen saamme ne vasta palattuamme alas kaupunkiin. Kanelipulla näyttää olevan norjalainen erikoisuus, toki niitä on myös Suomessa.

Kahvittelun jälkeen teemme kävelyretken ja tutustumme hiukan Bergeniin. On perjantai-iltapäivä, lämmin sää ja kaikki bergeniläiset ovat lähteneet liikkeelle.

Kävelyn jälkeen nousemme bussiin ja teemme lyhyen kiertoajalun Bergenissä. Ajamme satamaan, teemme lähtöselvityksen, nousemme laivaan ja löydämme hyttimme. Syömme päivällisen laivan ravintolassa. Tutustumme laivaan ja aloitamme matkamme.

Saamme tiedon, että laivalla tehdään huoltotöitä ja laivayhtiö kustantaa meille retken joko Ålesundiin tai Geirangeriin vuonoa pitkin. Alkuperäien ohjelman mukaan meillä piti olla kävelykierros Ålesundissa. Suurin osa valitsee Geirangerin retken.

Lauantai 22.4.2023

Aamun valjetessa saamme ihastella hienoja maisemia, vuoria ja "pieniä" taloja rannoilla. Näemme ensimäiset lumihuippuiset vuoret. Laiva saapuu Ålesundiin aamiaisen jälkeen.

Laiva rantautuu ja me lähdemme kävellen tai kuljetuksella katamaraanille, jolla lähdemme kohti Geirangeria. Laivarannassa meitä on vastassa oppaat, jotka lähtevät kanssamme laivalla Geirangerille.

Vuonon maisemat ovat upeita. Ohitamme telakan, lumihuippuisia vuoria ja punaisia mökkejä sekä seitseman sisarusta nimisen vesiputouksen. Muistakin vesiputouksia on vuonon varrella. Laivamatkan aikana syömme kevyen lounaan.

Perillä Geirangerissa menemme museolle, jonne nouseminen vaatii yli 300 porrasta.

Tutustumme museoon ja nousemme busseihin, jotka vievät meidät alas Geirangerin kylään. Pidämme pienen tauon, jonka aikana ehdimme saada ilmaise jäätelöt kylän kaupasta.

Jatkamme busseilla mutkittelevia teitä pitkin kohti Ålesundia. Yhden vuonon ylitämme lossilla. Maisemat ovat myös bussireitillä upeita.

Päivällisen syömme Qualityhotellissa Ålesundissa. Laivan tarjoiluhenkilökunta on siirretty hotelliin tarjoilemaan. Palaamme laivalle klo 20 ja laiva lähtee kohti pohjoista.

Me nautimme illasta ja maisemista ennen nukkumaan menoa. Päivä oli väsyttävä eikä unta tarvitse odotella.

Sunnuntai 23.4.2023

Yöllä alkaa tuulla ja sataa. Laiva saapuu Trondheimiin tunteja myöhässä ja päivän retki supistuu bussiajeluun Nodarosin tuomiokirkon luo. Kirkkoon sisälle emme voi mennä, koska siellä on jumalanpalvelus. Sade jatkuu eikä kaupungista oikein jää mielikuvaa. Trondheim hyvällä säällä näyttäisi tältä.

Tämänpäiväisessä sateessa näytti tältä.

Laiva lähtee pohjoista kohti. Syömme laivalla lounaan ja päivällisen, jonka jälkeen on tutustumistilaisuus. Meitä on aivan liian iso ryhmä kunnolliseen tutustumiseen. Onneksi vietämme seuraavat päivät laivalla tai retkillä ja ehdimme tutustua moneen uuteen matkalaiseen ja palauttaa mieliin aiemmilla matkoilla tai muualla tapaamiamme henkilöitä.

Sade lakkaa ja tuulikin tyyntyy, kun lähdemme Trondheimista. Käymme saunassa ja jacuzzissa iltapäivällä.

Maanantai 24.4.2023

Aamiaisen jälkeen meillä on vapaata aikaa. Maisemat matkan varrella ovat entistä komeampia. Ohitamme useita kyliä ja joissakin laiva pysähtyy.

Aamulla klo 7:45 ylitämme pohjoisen napapiirin ja sen kunniaksi on iltapäivällä napapiirikaste, jossa ensin jokin maahinen soittaa torvea ja sitten kaadetaan jäistä vettä kastettavien niskaan. Onneksi olemme ylittäneet napapiirin jo useita vuosia aiemmin.

Laiva saapuu lounaan aikana Bodøhön, jossa teemme retken Norjan ilmailumuseoon. Museossa opas noteeraa Suomen liittymisen Natoon ja esittelee meille sotilaskoneita ja muuta sotien aikaista ilmailuasiaa, joka onkin yllättävän mielenkiintoista. Esim. lentokoneet ovat paljon suurempia kuin olin kuvitellut. Myös sotaisa ilmailuhistoria on täynnä erilaisia yhteensattumia yms.

Laiva lähtee Bodøstä ja suuntana on nyt Lofootit. Käymme saunassa ja jacuzzissa, joka on kannella. Vesi on onneksi lämmintä eikä enää edes tuule kuten edellisellä kerralla.

Stamsundissa Lofooteilla osallistumme lisämaksulliseen retkeen "Feast with the Viking chieftain", jossa syömme Lofotor Viikinkimuseossa maittavan illallisen sekä katselemme esitystä viikingeistä. Juomaksi meille tarjotaan paikallista "simaa" ja sen kanssa nostetaan useita maljoja, skål.

Laiva on sillä aikaa siirtynyt seuraavaan satamaan ja meillä on edessä tunnin ajomatka hienoissa Lofootin maisemissa päämääränä Svolvær

Perillä laivalla olemme iltakymmenen jälkeen eikä unta tarvitse tälläkään kertaa houkutella.

Tiistai 25.4.2023

Aamupäivällä on jälleen aikaa ihastella maisemia. Näemme satamia ja erilaisia vesikulkuneuvoja.

Katselemme revontulielokuvan. Nämä ovat sitten ainoat revontulet tällä matkalla. Ulkona on jo liian valoisa, vaikka onkin vielä revontuliaika.

Lounaan jälkeen saavumme Tromssaan.

Jätämme väliin yliopistoon tutustumisen ja lähdemme omille teillemme muutaman muun alumnin kanssa. Ajamme taksilla sillan yli Ishavskatedraaliin ja istumme ihailemaan sitä. Sisäänpääsy maksaa 70 NOK / nenä.

Palaamme kilometrin pituisen sillan yli kävellen tai taksilla Museolle.

Tutustumme omatoimisesti museoon.

Museokierroksen jälkeen teemme vielä bussilla kaupunkikierroksen Tromsassa. Bussin ikkunoista näkee kyllä, mutta valokuvia ei oikeastaan saa otettua. Kierros on muutenkin tosi lyhyt, sillä laiva lähtee pian.

Palaamme laivalle, joka lähtee kohti pohjoista. Ehdimme vielä kuvaamaan Tromssaa ennen kuin se jää taakse. Satamassa on Kronprins Haakon -niminen laiva.

Syömme päivällisen, seurustelemme 9. kannen oleskelutiloissa, kuvaamme ohikulkevia maisemia ja kyliä sekä auringonlaskun ja menemme nukkumaan.

Keskiviikko 26.4.2023

Aamu valkenee ja näemme tuulimyllyjä, ensimmäiset tällä matkalla ainakin minulla. Vastaamme tulee toisen varustamon Hurtigruten laiva.

Saavumme Honnigsvågiin, joka näyttää laivan kuvassa värikkäältä. Lähdemme retkelle Nordkappiin, Euroopan mantereen pohjoisimpaan kohtaan Norjan rannikolla.

Oikeasti Nordkapp ei ole mantereen pohjoisin paikka. Ensinnäkin se sijaitsee Magerøyan saarella ja toisekseen samalla saarella on 1500 metri pohjoisemmassa oleva paikka eli Knivskjellodden, jonne ei ole tietä. Euroopan mantereen pohjoisin paikka on Kinnarodden. EU:n pohjoisin paikka on Nuorgamissa Suomen puolella Norjan rajaa.

Ajamme bussilla lumisten maisemien halki. Tielläkin on hiukan lunta. Lämpötila on kuitenkin plussan puolella.

Tutustumme vierailukeskukseen ja kuvamme itsemme ja toisemme Nordkapin maapalloveistoksen luona.

Yllätykseksemme vierailukeskuksessa on Thai museo. Siamin kuningas oli vieraillut Norjassa vuonna 1907 ja saanut itsensä ikuistetuksi. Nämä dioramat olivat kyllä erittäin epäaitoja. Vierailukeskuksessa esitettiin myös lyhytelokuva pohjoisen luonnosta.

Vierailukeskuksessa on myös nähtävillä erilaisia alueen täytettyjä lintuja.

Nautimme vohvelit ja lähdemme bussilla takaisin kohti Honningsvågia. Tiellä on lunta ja jäätä, maisema on talvinen.  Näemme pari poroa ja Honninsvågissa jotakin (kaloja?) kuivumassa orsilla.

Nousemme laivaan ja jätämme Euroopan pohjoisimman alueen. Suuntaamme kohti Kirkkoniemeä.

Laivalla syömme keittolounaan, joka on yllättävän runsas. Ateriointi tapahtuu kahvilassa, jossa on ahdasta eikä kaikille ole pöytäpaikkoja.

Iltapäivän ohjelma on vapaa. Näemme valaiden vesisuihkuja kauempana merellä. Valaita ei kuitenkaan näy. Käymme saunassa ja jacuzzissa. Illalla syömme yhteisen päivällisen.

Torstai 27.4.2023

Saavumme Kirkkoniemeen ja jätämme laivan.

Teemme kiertoajelun Kirkkoniemessa, pysähdymme Venäjän raja-aseman luona ja näköalapaikalla sekä venäläisen muistomerkin luona, jonne paikalliset olivat ripustaneet sydämiä Ukrainan lipun väreissä. Muistomerkki muistuttaa ajasta, jolloin neuvostojoukot ajoivat saksalaiset miehittäjät pois Norjasta.

Käymme Thon hotellissa, saamme huoneet ja lähdemme kohti Snowhotellia, jossa vietämme iltapäivän.

Toinen Alumniryhmä on majoittunut Snowhotelliin ja osa on jo tehnyt kuningasrapusafarin. Syömme yhteisen lounaan. Nautimme kuningasrapuja ja viiniä.

Lounaan jälkeen pukeudumme talvipukuihin, pelastusliiveihin sekä talvikenkiin ja lähdemme RIB-veneillä (12 hlö/vene, 2 venettä ryhmässä) kuningasrapusafarille, jossa nostamme rapumerran ja oppaamme esittelee meille kuningasrapuja.

Safarin jälkeen meillä on vapaa-aikaa Snowhotellissa samaan aikaan, kun kolmas ryhmä käy safarilla. Tutustumme lumihotelliin ja syömme yhteisen päivällisen Snowhotellissa. Muutama rohkea Alumni yöpyy lumihotellin huoneissa.

Hiukan ennen iltayhdeksää lähdemme bussilla Thon hotellille. Tapaamme vielä tuttuja hotellin baarissa.

Perjantai 28.4.2023

Kirkkoniemessa meillä on vapaa-aikaa ja ehdin käydä urheiluvälinekaupassa tekemässä edullisia ostoksia sekä ottamassa muutaman kuvan. mm. War Mothers muistomerkistä ja sen luona olevasta lasten leikkipaikasta sekä kirkosta.

Ennen puoltapäivää lähdemme bussilla kohti Ivaloa. Matkalla pysähdymme ensin heti rajan jälkeen Näätämön kaupalle, jossa on myytäväänä melkein mitä tahansa, ja myöhemmin lounaalle Sevettijärvelle.

Lento Ivalosta Kittilän kautta Helsinkiin (tai siis Vantaalle) lähtee myöhässä ja saapuu siis myöhässä perille.

Matka oli erittäin antoisa. Matkaseurana oli 71 alumnia, joista muutamien kanssa ehdimme tutustua paremmin aterioiden ja laivamatkan aikana.

1. Tällainen matka kiinnosaisi todella paljon. Hurtigruuttenilla ollaan käyty Etelämantereella, ja tuo matka oli todella hieno: https://www.matkallamissamilloinkin.com/etelamanner-8/ Muutenkin viileiden aluiden risteilyt kiinnostavat itseäni huomattavasti enemmän kuin esim. Karibian risteily, vaikka sellainenkin olisi joskus mukava kokea. Todella hienoja maisemia vuonoineen pääsitte matkan aikana näkemään!