lauantai 20. tammikuuta 2018

Karibian risteily Alumnien kanssa Sea Cloud II -laivalla

Tammikuussa risteilimme Alumnien kanssa Karibialla Pienillä Antilleilla. Alla matkapäiväkirjani, lyhyt sellainen.

Risteilyn ensimmäinen päivä, 4. tammikuuta: Barbados

Aikaisen aamuherätyksen ja kevyen aamiaisen jälkeen ajamme autolla lentokentälle. Teemme lähtöselvityksen ja läpäisemme turvatarkastuksen. Nautimme lasilliset kuohuvaa ja nousemme Finnairin Frankfurtin koneeseen. Finnair ei syystä tai toisesta osaa (halua) sijoittaa yhdessä matkustavia vierekkäin. Luennoitsijamme ja hänen vaimonsakin joutuivat istumaan eri riveillä, mukanaan 4 kuukauden ikäinen vauva. Me kuitenkin onnistumme vaihtamaan vierekkäiset paikat koneessa. Olimme etukäteen ostaneet pientä syötävää koneeseen ja se on ihan kelvollista.

Frankfurtissa kentällä juoksemme ja ajamme junalla ja juoksemme yhdessä 30 Alumnin kanssa. Ehdimme kuin ehdimmekin koneeseen. Olemme ostaneet lisämaksulliset paikat, joten pääsemme istumaan vierekkäin ikkunapaikalle, jolla on enemmän jalkatilaa ja paremmat ruuat. Lentomatka on hyvin puuduttava, ehdin katsoa kolme elokuvaa ja nukkuakin hiukan. Elokuvissa on suomenkielinen teksti, mikä on melko harvinaista.

HUOM. Condor osaa sijoittaa yhdessä matkustavat vierekkäin, joten Finnairin "palvelun" puute on pakko johtua haluttomuudesta. Eli luennoitsijamme pääse hoitamaan pientä vauvaansa.

Teemme välilaskun Grenadassa ja perillä Barbadoksessa olemme auringon jo laskettua. Lyhyen bussimatkan jälkeen nousemme laivaan, majoitumme ja osallistumme pakolliseen pelastusharjoitukseen. Illallisen syömme ulkokannen buffetissa. Illallisen jälkeen uni maittaa eikä ole tarvetta iltadrinkkeihin tai -palaan.

Risteilyn toinen päivä, 5. tammikuuta: Bequia

Aamiaisen jälkeen katsomme takakannella, kun miehistö nostaa osan purjeista. Ihailemme laivaa, kuuntelemme informaatiota ja vietämme Alumnien tutustumistilaisuuden. Lounaan syömme ulkokannella.

Lounaan jälkeen laiva rantautuu Port Elizabethiin, Bequian saarelle, joka kuuluu Saint Vincent ja Grenadiinien saarivaltioon. Menemme pelastusveneillä maihin, ajamme tutustumaan kilpikonnien kotiin, jota pitää Orton King niminen vanhempi mieshenkilö. Iltapäivällä ehdimme vielä uida ennen laivaan paluuta. Kapteenin tervetuliaskoktailien jälkeen nautimme illallisen kapteenin pöydässä. Tänäkään iltana ei unta tarvitse odottaa.

Risteilyn kolmas päivä, 6. tammikuuta: Grenada

Aamulla heräämme aikaisin. Nautimme aamiaisen ja lueskelemme kannella. Kuuntelemme Victorin luennon, yöimme lounaan Lido baarissa ja lähdemme veneellä rannalle. Laiva jää ankkuriin sataman edustalle.

Maahantulomuodollisuuksien (laivakortin näyttäminen) jälkeen nousemme busseihin ja ajamme linnoitukselle (Fort Frederik). Ihailemme hetken maisemia, siirrymme busseihin ja ajamme Lauran mausteviljelmille, joissa tutustumme erilaisiin mausteisiin. Mausteiden jälkeen ajamme saaren halki Radisson hotelliin, jossa ehdimme nauttia pikaiset ilmaiset drinkit ja uida meressä, minkä jälkeen bussit vievät meidät laiturille ja veneet laivalle. Aurinko on jo ehtinyt laskea, kun pääsimme laivaan.

Pikaisen suihkun jälkeen menemme Lido Baariin, nautimme drinkit ja syömme maittavan barbecue illallisen. Illallisen loppupuolella paikallinen tynnyribändi soittaa. Menemme aikaisin nukkumaan, koska aamulla on aikainen herätys.

Risteilyn neljäs päivä, 7. tammikuuta: Tobago Cays ja Chatham Bay, Union Island

Union Island on Pohjois-Grenadiinien saariryhmään kuuluva pieni saari Saint Vincent ja Grenadiinien saarivaltiossa.

Aikaisen aamiaisen jälkeen nousemme zodiakeihin ja katamaraniin, jolla siirrymme uimaan Tobago Caysin rantaan. Uimme ja otamme aurinkoa reilun tunnin, minkä jälkeen nousemme katamaraaniin, nautimme rommipunssia ja ajamme Union Islandin saarelle Chatham Bayhin, jossa nautimme lounaan.

Meillä on myös aikaa uimiseen, mutta aallot ovat niin voimakkaita, että en pääse veteen, vaan pyörin rannalla. Vaikeaa meno on muillakin. Palaamme laivaan ja kuuntelemme konsertin, syömme illallisen ja menemme nukkumaan.

Risteilyn viides päivä, 8. tammikuuta: Soufriere, St. Lucia

Myöhäisen aamiaisen jälkeen kuuntelemme Victorin luennon, syömme lounaan ja valmistaudumme rantautumaan. Ajamme pelastusveneillä rantaan, nousemme busseihin ja päädymme botanical gardeniin, jossa ihailemme kasveja ja vesiputousta.

Ajamme sulphur springsiin, ja näemme kuplivat rikkilähteet. Vietämme aikaa plantaasilla ihaillen kaakaon ja kookoksen hyötykäyttöä. Palaamme laivalla ja nautimme kello viiden teen, minkä jälkeen saamme Piton-merkkiset oluet ohittamamme tulivuoren kunniaksi. Aurinko laskee ja valmistaudumme illalliselle, jonka jälkeen uni maittaa jälleen.

Risteilyn kuudes päivä, 9. tammikuuta: Dominica

Hyvin nukutun yön jälkeen syömme aamiaista kaikessa rauhassa. Aamu on vailla järjestettyä ohjelmaa. Kiertelemme laivaa ja käymme extempore järjestetyllä valokuvauskierroksella, jossa nousemme zodiakiin ja kierrämme laivan ottaen kuvia joka puolelta. Maan puolella ei juurikaan ole kuvaamista.

Tyynen jälkeen nousee tuuli, purjeet pullistuvat ja matka jatkuu. Purjeiden lisäksi laiva käyttää koneita. Lounaan jälkeen Domican edustaja nousee laivaan ja kertoo meille Dominican tilanteesta. Dominicahan on yksi Maria-myrskyn pahiten vaurioittamista saarista. Ajamme zidoakeilla rantaan ja tutustumme läheiseen linnoitukseen, jota hurrikaani ei ole juurikaan vahingoittanut. Se osa saaresta, jonka näemme, on pahasti vaurioitunut.

Palaamme laivalle, nautimme kello viiden teen ja käyn uimassa laivasta miehistön virittelemän uimatason kautta. Uinnin aikana alkaa sataa. Tarjolla on pianokonsertti, jonka jätämme väliin. Illallisen jälkeen on mahdollisuus käydä Guadaloupessa maissa. Senhän me hyödynnämme. Jätämme jälkiruuan syömättä ja nousemme pelastusveneeseen yhdessä parin turistin ja laivahenkilökunnan muutaman jäsenen kanssa.

Ajamme rantaan ja hetken keskustelun jälkeen menemme ravintolaan yhdessä tanskalaisen Hansin ja itävaltalaisen Marian kanssa. He syövät ja me otamme drinkit. Palaamme laivalle klo 23 lautalla ja käymme Lido baarissa yksillä. Hans ja Maria tulevat myös sinne ja saamme kuitattua rannan ravintolan laskun, jonka Hans on maksanut. Unta ei tälläkään kertaa tarvinnut odottaa.

Risteilyn seitsemäs päivä, 10. tammikuuta: Guadaloupe

Aikaisen herätyksen ja aamiaisen jälkeen nousemme pelastusveneeseen, joka vie meidät rantaan. Lähdemme kävelemään kohti hotellia, jossa olisi mahdollisuus nauttia juomaa ja uida. Matkalla ostamme pullon paikallista rommia 9,90 euroa. Hotellille huomaamme, että se aukeaa turisteille vasta klo 10. Ihmettelemme ja hotellin henkilö kantaa meille pari tuolia ja pöydän hiekalle. Hän tarjoilee meille jääkahvit. Juomme ne ja käymme uimassa.

Lähdemme takaisin ja kävelemme pääkadun toiseen päähän, jätämme matkalla uimakassimme laivan odottavaan pelastusveneeseen ja nautimme baarissa pinacoladat. Palaamme laiturille ja laivaan. Käymme pikaisesti suihkussa ja menemme lounaalle, jossa on tarjolla hummeria. Syömme yhdessä everstin ja hänen rouvansa kanssa. Palaamme hyttiin ja mies ottaa päiväunet, toiset tälle päivälle.

Luemme ja torkumme, kunnes on aika pukeutua merirosvoteemaiselle illalliselle. Sitä ennen on kuitenkin rommimaistiaiset. Kannella nautitun illallisen jälkeen menemme hyttiin ja nukkumaan.

Risteilyn kahdeksas päivä, 11. tammikuuta: Gustavia (Saint Barthélemy)

Gustavia on Ranskan merentakaisen paikallishallintoalueen Saint Barthélemyn pääkaupunki ja ainoa kaupunki.

Aamiaisen jälkeen vietämme aikaa kannella, käymme konehuoneessa ja jatkamme lukemista kannella. Infotilaisuuden jälkeen syömme lounaan kannella. Lounaan jälkeen lepäämme ja luemme. Istun kannella ja katselen, kun miehistö laskee purjeet. Tuuli on kova, joten on oltava nopea. Hyvin kuitenkin sujuu ja purjeet on kohta sidottu.

Laiva ankkuroituu St. Barthin saaren edustalle ja menemme maihin pelastusveneillä. Kävelemme kaupungissa, juomme oluet ja palaamme laivalle illalliselle. Illallisella on kovaa keskustelua ajankohtaisista asioista. Illallisen jälkeen menemme nukkumaan.

Risteilyn yhdeksäs päivä, 12. tammikuuta: St. Barts (Saint Barthélemy)

Aamiaisen jälkeen lähden Victorin opastamalle kävelyretkelle, mies jää laivaan ja tulee myöhemmin. Ajamme pelastusveneillä rantaan ja kävelemme Victorin jäljillä tärkeimmät ruotsalaisen hisstorian paikat läpi päätyen museolle. Palaamme kukin omia teitämme lahden toiselle puolelle, tapaan miehen, nautimme oluet, ostamme pullon Martiniquen rommia kotiinviemisiksi ja yritämme ladata päivän Hesarin kokisten aikana baarissa siinä onnistumatta.

Palaamme laivalle ja syömme lounaan, jonka jälkeen lepäämme hytissä. Laiva jatkaa kohti Brittiläisiä Neitsytsaaria. Laivalle palattuamme lepäämme hetken kannella ihaillen purjeita, käymme saunassa ja siirrymme barbecue illalliselle kannelle. Illallisen jälkeen laivan henkilökunta laulaa meille. Unta ei tarvitse tänäkään iltana odottaa.

Risteilyn kymmenes päivä, 13. tammikuuta: Virgin Gorda

Aikaisen aamiaisen jälkeen nousemme pelastusveneisiin ja rantaudumme Virgin Gordan saarelle, joka on osa Brittiläisiä Neitsytsaaria. Nousemme hauskoihin autoihin ja kierrämme saarta. Hirmumyrsky Irma on tehnyt tuhojaan. Lähdemme kävellen Bathsiin, jossa uimme ihan mukavalla rannalla. Uinnin jälkeen nautimme baarissa rommipunssit ja palaamme lähtöpaikalle eri reittiä.

Nousemme zodiakeihin ja siirrymme lounaalle Mosquito Islandille. Laivan henkilökunta ottaa meidät vastaan rommipunssilla ja pyyhkeillä. Saaren ranta on ihana, lounas maittava ja viini hyvää. Uimme ja otamme aurinkoa ja nautimme pari Karib-olutta. Palaamme laivalle zodiakilla, kastumme hiukan, käymme suihkussa ja varaamme saunan. Nautimme kannella kahvit ja hiukan evästä ja palaamme hyttiin. Käymme saunassa ja menemme illalliselle.

Risteilyn yhdestoista päivä, 14. tammikuuta: merellä

Risteilyn viimeinen kokonainen päivä on meripäivä. Luemme, laiskottelemme, syömme ja nautimme. Laivalla on purjehdittavanaan melkoinen matka, 170 merimailia.

Risteilyn kahdestoista päivä, 15. tammikuuta: Antigua

Aamuvarhaisella laivamme rantautuu Antiguaan, joka on osa osa Antiguaa ja Barbudaa ja jossa nousemme pois laivan kyydistä. Jatkamme Alumniretkeä tutustumalla Antiguan nähtävyyksiin suomalaisen Antigualla asuvan oppaan johdolla. Kiertelemme saarta, käymme Nelson's Dockyardilla, jossa syömme hiukan välipalaa. Siirrymme lentokentälle ja nousemme koneeseen, joka tekee välilaskun Dominikaanisen Tasavallan Puerto Plantaan. Välilaskun jälkeen lennämme Frankfurtiin, vaihdamme siellä terminaalia hiukan pienemmässä kiireessä kuin menomatkalla. Perilla Helsingissä olemme 16.1. iltapäivällä kello 15 jälkeen. Siitä, kun poistuimme laivasta, kesti yli 24 tuntia siihen, kun laskeuduimme Helsinkiin.

Olipahan taas hieno matka.

Lyhyt kuvakooste on erillisessä postauksessa.