lauantai 15. maaliskuuta 2014

Nepal ja Bhutan

Pääsimme Delhistä Katmanduun, saimme viisumit ja löysimme oppaamme Antin, joka asuu Katmandussa. Ryhmäämme kuuluu kolme pariskuntaa, jotka ovat matkustaneet paljon.

Katmandussa majoituimme ja tutustuimme kaupunkiin, jonka liikenne on aivan kamalaa. Mopoja tulee ja menee, liikenne on vasemmanpuoleinen. Kävimme myös budhalaisessa temppelissä.

Toisena päivänä lähdimme hindutemppelin ja Bhaktaburin vanhan kaupungin kautta Nagargotiin, jossa näimme Himalajan korkeimpia lumuhuippuisia vuoria.

Kolmantena päivän aikaisen aamuherätyksen jälkeen ajoimme lentokentälle ja lensimme Bhutaniin Paroon. Matka oli henkeäsalpaava, lumihuipuisia vuoria näkyi kaiken matkaa ja Paroon laskeuduimme todella mutkaisesti vuoria väistellen. Parossa majoituimme mökkeihin ja lähdimme tutustumaan Paron linnoitukseen sekä kaupungin keskustaan.

Neljäntenä päivänä aamiaisen jälkeen oli vuorossa retki tiikerin pesään. Alkumatkan menimme hevosten selässä huimien maisemien läpi koko ajan ylöspäin. Loppumatkan kävelimme ensin portaita alaspäin ja sitten ylöspäin. Tiikerin pesä on vuoren rinteellä oleva luostari, johon ei ole muuta kulkutietä kuin polku ja portaat. Alaspäin tullimme kävellen ja jalat olivat aivan poikki, kun matka oli taitettu. Yöksi ajoimme vielä pääkaupunkiin Thimpuun.

Viidentenä päivänä Thimpussa tutustuimme korkeaan mäen päällä olevaan buddhan patsaaseen, Thimpun linnoitukseen, takinireservaattin, viikonloppumarkkinoihin sekä jousiampumispeliin, joka on kansallispeli. Takini on Bhutanin kansalliseläin.

Seuraavaksi menemme Punakhaan. Sitä lisää myöhemmin. Kuvia laitan myös jossakin vaiheessa.