sunnuntai 18. helmikuuta 2024

Etelä-Amerikan kierto ja Kap Hornin ohitus

Marraskuun viimeisenä päivänä 2023 lähdemme matkaan kohti Etelä-Amerikkaa. Amsterdamiin asti kaikki sujuu hyvin, mutta sitten tulee kapuloita rattaisiin hajonneen lentokoneen ja peruuntuneen lennon muodossa.  

Torstai 30.11.2023 lähtö kotoa ja lento

Päivän aikana meillä on hyvin aikaa pakata, koska kentällä pitää olla iltapäivällä kolmen jälkeen. Matka alkaa lennolla Amsterdamiin, jossa piti olla lyhyt koneenvaihto. KLM:n lento Buenos Airesiin on myöhässä eikä lopulta lähde ollenkaan. Vietämme aikaa lentokentällä ja nukummekin hiukan lentokentän kovilla penkeillä. Aamuyöllä ajamme takseilla Novotel -hotelliin nukkumaan.

Perjantai 1.12. lento jatkuu

Ohjelman mukaan meidän piti olla aamupäivällä Santiago de Chilessä, tehdä siellä kaupunkikierros ja majoittua hotelliin. Mutta kuinkas sitten kävikään.

Olemme siis vielä Amsterdamissa. Aamuseitsemältä oppaamme Tapsa soittaa ja kertoo, että lähdemme pikaisesti kentälle. Meidät on reititetty uudelleen kohti risteilymme alkupistettä eli Santiago de Chileä. Amsterdamin lähtöselvityksessä selviää, että lennämme KLM:llä Bogotan kautta. Bogota on Kolumbian pääkaupunki. Koneen piti lähteä klo 9:20, mutta ollaan taas myöhässä. Lento on tuskastuttavan pitkä. Koneessa saamme riittävästi ruokaa ja juomaa. KLM tarjoaa edelleen ilmaiseksi syömistä ja juomista. Meidät oli sijoitettu koneessa miten sattuu. Onneksi saamme vaihdettua vierekkäiset paikat. Bogotassa meillä on reilusti odotusaikaa. Kenttä on pieni, mutta siellä on kolme Priority Pass -loungea. Menemme yhteen niistä odottamaan. Kone Chileen lähtee illalla puoli kymmenen ja on perillä seuraavana aamuna noin puoli kuusi. Matkustamo laitetaan pimeäksi ja koko koneellinen nukkuu tai yrittää nukkua. Penkkirivien välissä on hädin tuskin tilaa jaloille, ahtain matkustamo, mihin olen ikinä joutunut. Saamme kuitenkin nukutuksi jotenkin. Tämä lentoyhtiö ei voi kyllä mainostaa koneen tilavuuttaan tai palveluitaan.

2.12. Santiago de Chile: kaupunkikierros

Ohjelman mukaan meidän piti herätä Pullman -hotellissa, syödä aamiainen ja tutustua vielä hiukan Santiago de Chileen, tehdä viinitilavierailu maisteluineen ja nousta laivaan San Antoniossa. 

Tällä kertaa kuitenkin laskeudumme aamulla puoli kuusi Santiago de Chileen. Saamme tuloselvityksen hoidettua ja kokoamme matkalaukut. Ei mitenkään yllättäen viisi laukkua on jäänyt matkalle, onneksi tällä kertaa meidän laukkumme tulivat. Selvittelyjen jälkeen paikallisopas vie meidät Pullman hotelliin, jossa majoitumme, käymme suihkussa, lepäämme ja syömme aamiaisen. Hotellihuoneemme ikkunasta näkyy taloja ja kukkula, ei siis vuoria, vaikka niitä kuvittelin näkyvän.

Otamme matkatavarat mukaan ja lähdemme klo 11 lyhyelle kiertoajelulle, käymme japanilaisessa puistossa, josta avautuu näköala koko kaupungin yli,




aseiden aukiolla (Plaza de Armas),







perustuslain aukiolla (Plaza de La Constitución), jossa on valtioneuvoston rakennuksia, presidentinlinna sekä presidenttien patsaita.





Aika rientää ja lähdemme kohti San Antoniota ja laivaamme. Santiago de Chileen emme ehdi tutustua tarkemmin. Saan napattua bussista kuitenkin muutaman kuvan.






San Antoniossa iltapäivällä kolmen aikoihin jätämme matkalaukkkumme kuljetettavaksi laivaan ja teemme lähtöselvityksen, joka onneksi sujuu kohtuullisen hyvin. Meidän ei tarvitse antaa luottokorttiamme maksujen vakuudeksi. Varmaankin, koska meillä on Have it All -paketti, mikä sisältää juomat ja Wi-Fin ja pari ruokailua laivan erikoisravintoloissa. Myöhemmin osoittautuu, että olisi kannattanut tarjota luottokorttia kuitenkin jo tässä vaiheessa.

Nousemme laivaan ja löydämme hyttimme, joka on parvekehytti 5. kannella, vaikka hytin piti olla 6. tai 7. kannella matkatoimistomme hinnaston mukaan. Laukkumme ovatkin jo valmiiksi hytissä.

Laivan piti lähteä klo 17, mutta tuulisen sään vuoksi San Antonion satama on suljettu eli emme pääse lähtemään ennen kuin aamupuolella yötä, mikä selviää vasta seuraavana päivänä. Jossakin vaiheessa yötä laiva alkaa keikkua, joten olemme liikkeellä. Satamassa näytti illansuussa aivan tyyneltä.

Tutustumme laivaan ja juomme oluet uima-allasbaarissa Lido-kannella. Laivan oluttarjonta on pääosin amerikkalaista. Paikallista olutta pitää maistaa sitten tulevissa satamissa.

Syömme yhteisen illallisen ryhmämme vakiopöydissä Dining-ravintolassa ja menemme Rolling Stones -baarin kautta nukkumaan. Rolling Stones -baarissa soittaa kohtalaisen hyvä bändi. Istumme amerikkalaisen pariskunnan vieressä ja vaihdamme kuulumisia. He ovat tulleet laivaan Fort Lauderladesta ja matkustavat Buenos Airesiin asti. Yhteensä siis 31 päivää laivalla.

3.12. Päivä merellä

Yöllä, kun olemme lähteneet liikkeelle, tuulee kovaa, onneksi laiva on vakaa ja saamme nukuttua. 

Aamulla syömme aamiaista Dining -ravintolassa. Aamiaislistalla on paljon valittavaa ja annokset ovat runsaita. Ensimmäisenä aamuna maistelemme Eggs Benedictejä eli uppomunia.

Aamiaisen jälkeen oppaamme Tapsa kertoo, mitä on odotettavissa lähipäivinä. Seuraavaksi kuuntelemme laivan esityksen Puerto Monttista ja retkistä siellä. Nämä risteilyisännän esittelyt satamista ja retkistä ovat hyviä ja suosittuja. Istumapaikkoja on vaikea löytää.

Iltapäivällä kapteeni kertoo, että myöhästyneen lähdön ja kovan merenkäynnin vuoksi vierailumme Puerto Monttissa viivästyy ja saavumme sinne huomisen sijaan ylihuomenna eli 5.12. Puerto Chacabuco eli ylihuomisen kohde jää väliin kokonaan. 

Illallisella on pukukoodina juhlava pukeutuminen. Osalla vieraista on sellainen, osalla ei. Illallisen jälkeen katselemme teatterissa kapteenin miehistöesittelyn sekä taikurin shown. Menemme Rolling Stones -baarin kautta nukkumaan. Baarissa soittaa saman bändi kuin eilenkin, muusiikki vain on erilaista.

4.12. Päivä merellä

Ohjelman mukaan meidän piti olla Puerto Monttissa ja tutustua Petrohuen kaskadeihin ja ruusujen kaupunkiin. Vietämme päivän kuitenkin merellä. Merenkäynti on edelleen voimakasta.

Syömme aamiaista Lido Market -ravintolassa, jossa on tarjolla seisovista pöydistä melkein mitä vaan. Sieltä on vaikea löytää pöytää eli hetken joutuu odottelemaan. Lehden luvun jälkeen tutustumme kuntosaliin, joka on pieni, täynnä ja ihan ok. Lounaan syömme Dining-ravintolassa. Käymme laivan saunassa ja uima-altaassa uimassa. Naisten saunassa on amerikkalainen rouva, joka on ihastunut saunaan ollessaan Rotterdam -nimisellä laivalla aiemmin. Meri myrskyää edelleen eli altaan vesi keinuu niin paljon, että ei voi uida. 

Valmistaudumme huomiseen retkeen. Illallisen syömme grilliravintolassa. Ruoka on ok ja sitä on riittävästi. Jälkiruokakakku on aivan liian iso yhdelle. Ravintolassa on tarjolla myös vegaanisia aterioita, jotka on valmistettu Beyond Meatistä.



 

5.12. Puerto Montt (8-17): Petrohuen kaskadit ja ruusujen kaupunki

Ohjelman mukaan tänään meidän piti rantautua Puerto Chacabucoon ja retkeillä siellä (Pohjois-Patagonia & Coyhaiquen kaupunki). Rantaudumme kuitenkin tendereillä Puerto Monttiin.

Toissapäiväisessä Puerto Monttin retken esittelyssä kerrottiin, että alueella on kaksi lumihuippuista tulivuorta, Osorno (2660m) ja Calbuco (2003m), Petrohuen kaskadit eli vesiputoukset ja  Puerto Varas eli ruusujen kaupunki.

Aikaisen herätyksen jälkeen syömme pikaisen aamiaisen ja pakkaamme retkitavarat. Lähdemme ryhmämme tapaamispaikkaan teatterin eteen 3. kerroksessa. Matkanjohtajamme Tapsa on noutanut ryhmällemme retkitarrat. Pääsemme ryhmänä ulos laivasta ja tenderillä maihin Puerto Monttiin jopa hiukan etuajassa. Lähdemme ajamaan kohti Puerto Varasia ja edelleen Petrohuen kaskadeille eli vesiputouksille, joihin tutustumme kävellen. Petrohuejoessa olevat vesiputokset ovat hienot ja mielenkiintoisen väriset. Petrohuejoki lähtee Todos los Santos järvestä ja laskee Tyyneen valtamereen.






Palaamme bussilla ruusujen kaupunkiin eli Puerto Varasiin, jossa pidämme tauon. Ehdimme kävellä lyhyen lenkin kaupungilla ja Llanquihue-järven rannalla. Puerto Varas on tunnettu saksalaisista perinteistään, mikä näkyy myös alueen rakennustyylissä. Llanquihue on Etelä-Amerikan suurimpia ja Chilen toiseksi suurin luonnollinen järvi.






Onnistumme ostamaan oluet, 15 USD 2 kpl. Osaamme toki tilata kaksi olutta espanjaksi, mutta enemmästä espanjan taidosta olisi ollut hyötyä. Suurin haaste on kuitenkin löytää paikka, josta voi tilata olutta.

Palaamme bussilla Puerto Monttiin ja teemme lyhyen kierroksen siellä. 





ja palaamme tenderillä laivalle.

Syömme pienen myöhäisen lounaan Lido Market -ravintolassa. Retken aikana emme näe tulivuoria, vaikka ne ovatkin ihan lähellä, mutta kun laiva lähtee ja sää selkenee, näemme yhden lumihuippuisen tulivuoren. 

Lepäämme hetken ennen päivällistä. Päivällisen jälkeen käymme 10. kannen baarissa ihailemassa maisemia ja nauttimassa drinkit.

 

6.12. Päivä merellä / Chilen vuonot

Aamiaisen jälkeen luemme hytissä. Laivaisäntä esittelee seuraavan kohteen eli Chilen Punta Arenasin, jonne rantaudumme ylihuomenna. Käyn kuntosalilla. Syömme lounaan Dining -ravintolassa. Juttelemme samassa pöydässä istuvien amerikkalaisten Peterin ja Marin kanssa. Iltapäivällä laiskottelemme hytissä. Katselen netistä linnanjuhlia. Päivän reittiin on tehty muutos. Ajamme kauempana vuonoista, syystä ei oikein ole tietoa. Päivällisen aikana laiva ajaa vuonoon ja jatkaa sitä pitkin. Vuono ei ole läheskään yhtä komea kuin Norjan vuonot. Päivällisen jälkeen istumme 10. kannen baarissa ihailemassa maisemia, jotka ovat edelleen vaatimattomia. 

Matkanjärjestäjämme tarjoaa kuohuviinit itsenäisyyspäivän kunniaksi.

7.12.  Päivä merellä / Sarmiento Channel / Magellan salmi

Tänään on ensimmäinen maisema-aamu ja myös maisemapäivä. Laivan etukannet on avattu aikaisin aamulla katselijoita varten. 4. kannella on tarjolla kahvia ja pullaa. Kuvaamme ja katselemme jäätiköitä. 







Päivän kulutamme katselemalla maisemia. 3. kannella on kävelyreitti, jonka kolme kertaa kiertämällä saa käveltyä mailin. Kävelen kaksi mailia maisemia ihaillen. Kävelijöitä on paljon, koska sää on aurinkoinen ja jopa lämmin. Päivän aikana laivaisäntä kertoo Argentinan Ushuaiasta, joka on ylihuomisen kohteemme.

Illalla meille esiintyy Duo Siqueira Lima joka on uruguaylaisen Cecília Siqueiran ja brasilialaisen Fernando de Liman muodostama duo. Se sekoittaa genrejä, kuten klassista, barokkia ja brasilialaista musiikkia. He soittavat kitaroita, jopa samaa kitaraakin yhdessä nelikätisesti. Esitys oli vaikuttava kaiken kaikkiaan.

 

8.12. Punta Arenas (6-18):  Patagonian hirmuhallitsijat

Maihinnousu tapahtuu tälläkin kertaa tendereillä, laiva jää redille kauemmas laitureista. 

Retki alkaa pikaisen lounaan jälkeen. Rannalla heti maihintulon jälkeen on valaan pyrstö, joka muistuttaa meitä siitä, että ylitimme Magellanin salmen.

Nousemme bussiin ja ajamme ensin Punta Arenasin näköalapaikalle, josta näkyy koko kaupunki ympäristöineen. Laivammekin on redillä odottamassa.



Seuraavaksi ajamme Sara Braunin nimeä kantavalle hautausmaalle, jossa teemme kävelykierroksen. Sara Braunin hauta on tällä hautausmaalla, mutta se taisi jäädä metsikön keskelle. Muita hautoja sen sijaan näimme paljon.






Jatkamme Sara Braunin talolle, joka toimii nykyään kotimuseona. Museon kuva on laivaisännän kuvaesittelystä. Oma kuva jää ottamatta, koska lähikadulla on jokin palomiesten tapahtuma ja katu täynnä palomiehiä, -autoja ja yleisöä.






Retkemme päättyy estasiolle, jossa kuuntelemme musiikkia, katsele tanssia, juomme piscosourit, ja syömme pienet empanadat. Löydämme myös paikallisen oluen.




Palaamme laivalle, joka lähtee. Illallinen on Dining ravintolassa. Illalla ehdimme vielä katsella lumisia huippuja matkalla kohti etelää. Ohitamme Monte Sarmiento -nimisen lumihuippuisen vuoren, jonka huippu taitaa jäädä pilvien taakse.


9.12. Ushuaia (Argentiina) (12-20): Beagle-kanavan villieläimistö

Yön aikana siirrymme Beaglen kanavaan. Aamulla aikaisin ohitamme jäätiköitä, joita pitää nousta ihailemaan ja kuvaamaan. Etukannet ovat auki. Jäätiköillä on nimiäkin, mutta voi olla että, että menevät väärin.

Alemania Glacier


Palaamme hyttiin ja huomaamme, että laiva kääntyy. Parvekkeemme kohdalla on juuri hieno jäätikkö, jonka ehdimme kuvaamaan. 

Italia Glacier

Laiskan aamupäivän jälkeen saavumme Ushuaiaan Argentiinaan. 


Lähdemme ulos laivasta, joka on ajanut Ushuaiassa laituriparkkiin. Pitkän kävelyn jälkeen nousemme katamariin ja lähdemme tutustumaan lintu- ja merileijonasaariin sekä maailmanlopun majakkaan. Matkalla näemme merimetsoja sekä merileijonia parilla saarella.









Ostan katamariinista postikortteja, -merkkejä ja oluet (kortti ja merkki 5 dollaria, olut 4). Saan rikottua 100 dollarin setelin. Kirjoitan postikortit, vaikka emme muista postinumeroita.  Ushuaia maisemat on hienoja. Olemme kesässä, joten lunta ei ole kovin paljon.


Retken jälkeen kävelemme ostamaan tuliaisia ja t-paidat. Maksan 100 dollarin setelillä ja saan dollareita takaisin. Ehdimme myös tutustua paikallisiin nähtävyyksiin, tai pieneen osaan niistä.

Plaza Evita



Monumento Antiguos Pobladores


Syömme illallisen laivalla ja kuuntelemme taitavaa saksofoninsoittajaa.



10.12. Päivä merellä / Kap Hornin kierto

Ohitamme Kap Hornin aikaisin aamulla. Nukumme, joten emme näe mitään, jos mitään oli nähtävissä. Syömme pienen aamiaisen, minkä jälkeen kuuntelemme Port Stanleyn esittelyn. Yritämme varata pingviiniretkeä, mutta joudumme jonoon. Emme todennäköisesti näe pingviinejä tällä matkalla.  Syömme pienen lounaan tai brunssiin Dining ravintolassa. Haemme mokkat 10. kerroksen kahvilasta ja tulemme hyttiin lukemaan. Syömme illallisen Canaletto ravintolassa. Jotkut näkivät valaan suihkuja, meitä ei onnistanut. Päivä on tyypillinen laivapäivä, hiukan liikuntaa ja vähän ruokaa.






11.12. Stanley (Malvina, Falklandin saaret) (8-18): Stanleyn kohokohda

Heräämme aikaisin ja käymme aamiaisella. Puemme retkivaatteet ja käymme katsomassa, pääsemmekö mukaan pingviiniretkelle. Emme, joten lähdemme tenderillä maihin, otamme yksityisen retkitaksin, joka vie meidät pingviinirannalle. Sää on todella harmaa. Maisemat näyttävät vähän siltä kuin olen kuvitellut kuussa näyttävän. Maassa ei ole lunta, vaan hiekkaa. Näemme yhden nähtävyyden eli laivan matalassa vedessä. Laiva on Lady Elisabeth, joka on ollut Whalebone Covessa lähellä Port Stanleyn satamaa vuodesta 1936 lähtien. Jonkin verran on myös merkkejä Falklannin sodasta vuodelta 1982.


Kävelemme polkua pitkin ja näemme yhden pingviinin maapesässään, muutamia rinteessä ja muutamia rannalla. Sää on kylmä, tuulinen ja sateinen. 






Retkitaksi ottaa 30 USD / hlö ja ajaa vielä pikkukatuja pitkin, jotta näemme maisemia, edelleen harmaata. 


Vastoin aikaisempia tietoja täällä käyvät sekä dollarit että eurot. Virallinen valuutta on Falklandin saarten punta, joka on samanarvoinen kuin Britteinsaarten punta.

Palaamme Stanleyyn ja menemme paikalliseen Globe tavern -nimiseen pubiin odottamaan retkibussin lähtöä. Pubissa on muitakin ryhmästämme ja oluet pitää toki ostaa. Olut on paikallisen Falkland Beerworks -panimon valmistamaa ja maksaa 8 dollaria tuoppi Syömme fish and shipsit puoliksi. Ruoka ja yksi olut 24 dollaria. Maksamme euroilla, 24 euroa. Saamme dollareita takaisin. 



Lähdemme retkelle "Stanleyn kohokohdat" bussilla. Pysähdymme ottamaan välillä kuvia. Sataa vettä ja kuvista tulee huonoja. Ensin pysähdymme kuvaamaan paikallisen toteemipaalun, jossa on kylttejä eripuolilla maailmaa olevista kohteista ja matkat niihin. Vierailijat ovat vuosien kuluessa lisänneet kylttejä paaluun. Seuraavaksi kuvaamme valaanluita, jotka paikallinen valaanpyynnin vastustaja Mike Butcher on koonnut muistutuksesi valaiden suurenmoisuudesta. Kiertoajelulla ohitamme tärkeitä rakennuksia ja pysähdymme Falklannin sodan muistomerkille kuvaamaan. Lopuksi vierailemme Dockyard museossa, jossa on paljon nähtävää. Aikamme ei vain oikein riitä tarkempaan tutustumiseen. Museon pihalta löytyy tietenkin brittiläinen puhelinkoppi ja postilaatikko.













Museon jälkeen palaamme rantaan, ostan hiukan tuliaisia, jotka saan maksettua kortilla, ja palaamme tenderillä laivalle. Vaihdamme sisävaatteet, syömme Lido Market- ravintolassa hieman ja tulemme hyttiin lepäämään. Loppupäivä on samanlainen kuin muutkin päivät, käymme syömässä ja baarissa sekä seuraamassa ohjelmaa.

12. ja 13.12. Päivät merellä

Pari seuraavaa päivää vietämme merellä matkalla kohti Uruguayn Montevideota ja Argentiinan Buenos Airesia. Laivaisäntä esittelee yhtenä päivänä Montevideon ja toisena Buenos Airesin. Sää on lämmin ja aurinkoinen ja vietämme aikaa ulkona aurinkokannella, myös hytin parveke tulee käyttöön tällä matkaosuudella. Käyn myös uimassa ulkoaltaassa. Meri on melko tyynni aika altaassa ole allokkoa. Yritämme bongailla valaita, mutta yhtään emme näe. Lido kannen katto on avattu.



14.12. Montevideo (Uruguay) (8-18): Montevideo helposti

Aamiaisen jälkeen lähdemme bussilla tutustumaan Montevideoon. Ensimmäinen pysähdyksemme on Plaza Independencia eli Itsenäisyyden aukio, jolla sijaitsevat hallinnolliset rakennukset, Uruguayn presidentin palatsi sekä Palacio Salvo. Se on edelleen Montevideon maamerkki ja näkyy mm. satamaan.



Presidentin palatsi


Palacio Salvo

Teatro Solis

Seuraavan kohteemme eli oikeuspalatsin ympäri ajamme pariin kertaan.

Kiertoajelu jatkuu kohti kauppahallia, jossa pidämme tauon. Kauppahalli on hyvin siisti ja siellä on paljon erilaisia kauppoja. Matkalla saamme hyvän käsityksen Montevideosta.













Ohitamme demokratian monumentin (monumento a la democracia). Sen taustalla on muraali.

Pysähdymme katsomaan monumento a la carretaa, jossa on vaunut ja niitä vetävät härät. 

Jatkamme bussilla  kohti Plaza de la Armadaa, jossa pysähdymme kuvaamaan ja ihailemaan maisemia.



Palaamme takaisin rantakatua pitkin. 

Hotelli

Valtamerimuseo

Retken ja lounaan jälkeen käyn vielä ostoksilla sataman lähellä olevissa kaupoissa. Ostan muutaman jääkaappimagneetin. 



Paluu laivalle on helppo, pitää vain seurata katuun maalattua reittiä. Laivakortti tarkastetaan jo reitin alussa, joten asiattomilla ei ole asiaa satama-alueelle. Reitin varrella on meriaiheista rekvisiittaa.



Päivä on lämmin ja käyn uimassa ulkoaltaalla. Nautimme drinkit ulkokannella ja kuvaan Montevideota ja satamaa. Kontit ovat meidän ja kaupungin välissä.





 

15.12. Buenos Aires (Argentina) (8:00): Buenos Aires kaupunkikierros

Aamiaisen jälkeen teemme bussilla kaupunkikierroksen. Kokoonnumme laivan teatteriin odottamaan ulospääsyä. Ryhmät ja retkeläiset odottavat teatterissa, yksittäiset matkustajat saavat vuoronumeron, jonka mukaan laivasta poistutaan.

Lähdemme laivasta ja nousemme shuttlebussiin, joka vie meidät terminaaliin. Retkibussimme lähtee terminaalin edestä. Lähtijöitä on paljon, tungos melkoinen eikä meidän retkibussimme pääse terminaalin eteen, vaan kävelemme hiukan kauemmaksi. Ensimmäinen retkikohteemme on yliopistorakennuksen luona puistossa oleva Floralis Generica, joka on 18-tonninen teräskukka. Se alkujaan avasi ja sulki terälehtiään, mutta nykyään mekanismi ei enää toimi. Vaikuttava se kuitenkin on sellaisenaankin.



Buenos Airesissa toimii koirien ulkoilutuspalveluita. Törmäsimme yhteen sellaiseen. Melko monta koiraa yhdellä ulkoiluttajalla.

Nousemme bussiin ja jatkamme kiertoajelua. Buenos Airesissa on paljon puistoja ja patsaita. Kaupunki vaikuttaa kauniilta js siistiltä.

Monumento al Abuelo inmortal


Monumento a la Carta Magna

Eva Peronin muistomerkkki

Centro Cultural Recoleta

Basílica Nuestra Señora del Pilar

Monumento al Intendente Torcuato María de Alvear

Recleta urban mall vesiputous

Pysähdymme tutustumaan teatteriin perustettuun kirjakauppaan (El Ateneo Grand Splendid), joka näyttää olevan melkoinen nähtävyys.



Ostamme paluumatkalla terminaalista tuliaisiksi Messi ja Matilda -paidat ja jääkaappimagneetit. Teenmme lähtöselvityksen kotimatkaa varten. Lounaan jälkeen pakkaamme ja käymme saunassa ja uimassa.

Päivällisen syömme normaaliin tapaan. Tällä kertaa päivän erikoisuutena eli "port to table" on kalaa, jota on näytillä ravintolan sisäänkäynnin luona.

Laivalaskun maksamisen kanssa on ongelmia. Laivatilimme on viimeinkin saanut oikean saldon. Sillä on siis koko matkan ajan ollut kahteen (joillakin kolmeen) kertaan tippirahat, jotka olimme jo matkan hinnassa maksaneet. Tippirahat vähenivät joka päivä ja lopulta ylimääräiset otettiin pois. Lisäksi meiltä on veloitettu matkatoimistomme meille lahjoittamat lahjakortit, mikä on myös virhe, sekä hyvitetty poisjääneen rantautumisen maksu. Maksettavaa on hiukan eikä laivalla onnistu luottokortin veloittaminen, mutta USD eli käteinen sen sijaan kelpaa hyvin. Saamme siis hoidettua koko hyttimme laskun, vaikka aikaa kuluukin jonottamisessa reilusti. Olin aiemmin pariin kertaan tarjonnnut luottokorttiani, mutta koska laivatilillämme oli virheellisesti paljon rahaa, sitä ei suostuttu ottamaan vastaan. Illalla pakkaamme loppuun ja käymme nukkumaan.

Buenos Airesin satama on suuri, siellä on paljon toimintaa ja komeat näköalat kaupunkiin.




 

16.12. Buenos Aires (Argentina): Laivasta nousu, paluu Suomeen

Kun lähdemme laivasta, miehelleni kerrotaan, että hänellä on maksettavaa. Menemme infotiskille hiukan jo ärsyyntyneinä. Mitään maksettavaa ei kuitenkaan löydy eikä pitäisikään, koska maksoimme edellisenä iltana tilimme nollille.

Pääsemme lähtemään laivasta ja nousemme bussiin, joka vie meidät vielä kiertoajalulle. Buenos Aires muistuttaa kovin Pariisia, osassa rakennuksista on samaa tyyliä.





Juan D. Peronin muistomerkki

Pysähdymme Plaza de Majorille, jolla on Pirámide de Mayo -niminen patsas. Sen jalustassa lukee 25 MAYO 1810, jota pidetään Argentiinan itsenäisyyspäivänä. Aukiolla olevan kenraali Manuel Belgranon ratsastajapatsaan juurelle on tuotu joukoittain kiviä koronassa kuolleiden muistoksi. Joissakin kivissä on kirjoitusta. Aukion reunalla on Casa Rosada, joka on Argentiinan hallituksen ja presidentin työskentelypaikka.


Muistokiviä

Casa Rosada




Piipahdamme myös kirkossa eli Catedral Metropolitanassa.



Evita Peron näyttää olevan läsnä kaikkialla. Ohitamme rakennuksen, jonka seinässä on kuva Evitasta puhumassa mikrofoniin.

Pysähdymme kuvaamaan Argentiinan kongressitalon. Melkoinen pytinki.

Argentiina on jalkapallomaa ja jatkamme kiertoajelua kohti La Bocaa ja paikallisen jalkapallojoukkueen stadionia ja kotipesää. Matkalla pysähdymme pienelle torille, jossa pidämme tauon. Onneksi onnistumme ostamaan ja vieläpä maksamaan läheisessä baarissa kahvin ja oluen. USAn dollareilla voi periaatteessa maksaa, mutta vaihtorahat tulevat pesoina, joille ei ole hirveästi käyttöä. Yksi dollari on tänään 900 pesoa turistikurssilla, jota kahvilakin käyttää. Myös kortilla maksaminen onnistuu lopulta.

Argentiinan presidentinvaalit on juuri pidetty ja uuden presidentin Milein kannatusmainoksia näkyy katujen varsilla.



Lapsista varoittava merkki, ehkä koulun merkki

Saavumme La Bocan työläiskaupunginosaan. Jalkapallojoukkue Club Atlético Boca Juniors pelaa kotiottelunsa La Bombonera ‑stadionilla, jonka ohi ja ympäri ajamme. Joukkueen peliasu on sinikeltainen. Tarinan mukaan peliasun väristä ei päästy sopuun, joten sovittiin, että värit otetaan seuraavan satamaan saapuvan laivan lipusta. Seuraava laiva oli Drottning Sophia ja näin päädyttiin ruotsin väreihin sininen ja keltainen. Koko alue on täynnä jalkapalloa, on fanituotekauppoja, pelaajanukkeja parvekkeilla, mm. Messi ja Maradona, jne. Kaiken kaikkiaan kaunis ja siisti kaupunginosa. Pidämme siellä lyhyen tauon ennen siirtymistä lounaspaikkaamme.










Kävelemme lounaalle läheiseen pihviravintolaan. Jo sisään astuessamme näemme komeat grillit, joissa paistuvat pihvit ja makkarat. 


Lounaan jälkeen nousemme bussiin, jätämme jäähyväiset Buenos Airesille ja koko Etelä-Amerikalle ja palaamme Amsterdamin kautta kotiin Suomeen.


Kotimatkalla ei ole vastuksia, vaikka lennot kestävätkin kauan. Amsterdamissa olemme seuraavana  aamuna ja ehdimme hyvin vaihtaa konetta ja kotona olemme illansuussa.

Matka plussat ja miinukset

Matkasta on tätä kirjoittaessa kulunut jo reilusti yli kuukausi. Nyt on hyvä hetki tehdä arvio kokonaisuudesta.

Plussat

Matka oli hyvin suunniteltu ja toteutettu. Näimme paljon, vaikka yksi rantautuminen jäikin pois kovan tuulen vuoksi. 

Rantautumiskohteita oli sopivasti ja kaikki sisältyivät Suomessa varaamamme matkan hintaan. Ei siis ollut tarvetta pohtia ja yrittää varaille retkiä laivalla. Useimmat suositut retket vaikuttivat olevan varattuja jo hyvissä ajoin.

Laiva oli mukava, vaikkakin hiukan liian iso ainakin minun makuuni. Se oli kuitenkin jo melko vanha ja kulunutkin.

Ruoka oli hyvää ja sitä oli todellakin riittävästi. Tarjolla oli aamiainen, lounas ja päivällinen sekä amerikkalaiseen tyyliin välipaloja ja iltapaloja tarjoavia (eli aina päivisin auki olevia) paikkoja. Meille riitti kolme ateriaa päivän aikana, illalla ei ollut yhtään nälkä.

Laivalla huolehdittiin hienosti siitä, että matkustajat näkivät kaikki olleelliset jäätiköt ja maisemat avaamalla keulan katselupaikat aina, kun oli nähtävää. 

Drinkkibaareja oli useita, näköalalla ja ilman. Ohjelmaa oli tarjolla enemmän kuin ehti käydä katsomassa. Oli tietokilpailuja, musiikkivisoja, baarisuunnistusta, elävää musiikkia jne.

Laivalla oli kuuluisia ja hyviä esiintyjiä useita. Normaalisti he esiintyivät parina iltana ja poistuivat sitten laivalta. Ei siis ollut mitään laivayhtyettä, joka olisi esiintynyt jokaisena iltana.

Henkiökunta oli aivan ihanaa. Suurin osa näytti olevan Kaukoidästä ja pitkällä työreissulla, ilmeisen vapaaehtoisesti kuitenkin.

Laivan WiFi oli toimiva, vaikkakin kallis. Satelliitista se näytti tulevan.

Miinukset

Laivatili ja sen epäselvyydet olivat huonoin asia. Jostakin syystä laivatilin saldo ei ollut kunnossa kaikilla edes kotiinlähtöpäivänä.

Laivan ns. asiakaspalvelutiski oli kaiken aikaa jumissa, jonottaa sai vähintään puoli tuntia. Onneksi asiat yleensä selvisivät jonotuksen päätteeksi.

Laivan sauna oli kulunut. Lauteet olivat uusimisen tarpeessa. Kiuas meni välillä pois päältä ja sauna kylmeni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti